braganca paulista - Reisverslag uit Bragança Paulista, Brazilië van Claudia Woerkom - WaarBenJij.nu braganca paulista - Reisverslag uit Bragança Paulista, Brazilië van Claudia Woerkom - WaarBenJij.nu

braganca paulista

Blijf op de hoogte en volg Claudia

03 November 2013 | Brazilië, Bragança Paulista

Hoi allemaal!

Hier dan het eerste blogje vanuit Braganca Paulista! Na een heel lange reis van ongeveer 35u (van deur tot deur) arriveerde ik bij mijn eigen huisje voor de komende maand :-). Ik woon op 5 minuten lopen van het ziekenhuis en tussen allemaal andere studenten dus dat is perfect! De meesten waren dit weekend naar thuisthuis maar ik werd alsnog heel hartelijk ontvangen door een aantal IFMSAErs ( de internationale gnkvereniging waar ik ook een jaar bestuur heb gedaan). Het is een hele overgang want, op de gnkstudenten na, spreekt niemand maar ook een woord engels. Gelukkig is iedereen heel gastvrij en proberen ze met een stortvloed aan portugese woorden en heel wat gebaren mij toch heel hartelijk welkom te heten hier! Iedereen is ontzettend vriendelijk en hulpvaardig en ik heb al heel wat contacten hier die me elke keer weer op het hart drukken dat ik ze vooral moet bellen als ik ook maar iets nodig heb. Zo kan ik zelfs altijd bij de schoonmaakster aanbellen als ik honger heb want dan zal zij wel voor mij koken (tenminste als ik haar wilde handgebaren en bijpassende portugese speech goed begrepen heb :p) het leven is hier toch wel heel anders dan in NL. Iedereen eet eigenlijk buiten de deur en alles wordt met de auto gedaan. Dit weekend ben ik dus al naar heel wat eettentjes gesleept met allemaal braziliaanse specialiteiten, van kippenhartjes tot acai (braziliaans ijs) tot bonenschotels met heel veel vlees ( zoals gedroogd rundvlees,varkensoor,tong en staart...)Ik heb het allemaal al mogen proeven. Ze hebben hier buffeten waar je alles kan opscheppen en vervolgens per kilo betaald, dus genoeg mogelijkheden om te proeven waar de Brazilianen zo ontzettend trots op zijn :-). De armoede is in Brazilie een stuk zichbaarder dan ik verwacht had. Van alle kleine huisjes van bakstenen en golfplaten die ik onderweg naar braganca tegenkwam vond ik het lastig in te beelden dat daar hele gezinnen wonen. Ook was ik vandaag bij een vrijwilligersproject waar ze kinderen en volwassenen engelse les geven en andere activiteiten voor kinderen organiseren om ze van de straat, en daarbij dus de drugsscene, te houden. Het was heel bijzonder! Iedereen vroeg me de hemd van het lijf, van vragen over ons drugsbeleid tot of mijn oogkleur wel echt was ( ze dachten dat ik lenzen droeg). Ze wilden letterlijk alles weten over mij, nederland en wat ik van brazilie vond. Zelfs mijn handtekening werd gevraagd en natuurlijk moesten er heel wat foto's gemaakt worden. Eigenlijk heb ik de hele middag doorgebracht in een kring van mensen die continu vragen op mij afvuurden. Voor de jongeren was dit een kans om hun engels een beetje te oefenen en de kinderen waren verschrikkelijk nieuwsgierig. Echt ontzettend leuk om meegemaakt te hebben want zo leer je ook meteen heel veel over de cultuurverschillen. Hier is het opeens bijzonder om blauwe ogen te hebben, sneeuw te hebben gezien en in een vliegtuig te zitten en was ik opeens een soort attractie. 1 meisje heeft wel echt mijn hart gestolen. Ze vroeg honderden vragen en vertelde de jongen die alles voor mij vertaalde dat ze mij heel mooi vond. Toen ik haar in het portugees bedankte en zei dat ik haar ook een heel mooi meisje vond rende ze vol trots naar haar vriendinnen en verklaarde ze dat wij nu beste vriendinnen waren. Vervolgens kwam ze naast me zitten en heeft ze me de rest van de middag niet meer losgelaten. Al met al een heel leuk welkom in Brazilië!
Nou een heel verhaal alweer :p. Morgen begint mijn stage in het ziekenhuis en ik heb er ontzettend zin in! Laat snel weer wat van me horen nu kennismaken met hrt braziliaanse bier!

Heel veel liefs

  • 04 November 2013 - 07:20

    Pap:

    mooi verhaal Claudia. fijn dat je goed ontvangen bent en dat we goede internetverbinding hebben! lekker eten daar begrijp ik, maar niet te veel.. wij wisten natuurlijk al dat je een mooie meid bent. nederlandse mannen vinden Braziliaanse vrouwen overigens vaak mooi! geniet ervan en fijne stage, kus Pap

  • 04 November 2013 - 17:29

    Marlies:

    Hi Claudia,

    Wat een lange reis erheen, maar die ben je vast al weer vergeten....
    Ben blij dat je goed aangekomen bent en leuke mensen leert kennen. O, ja het skypen bij opa en oma was super , konden daar effe meekijken. Nou een hele fijne tijd en volgens mij zit je er warmpjes bij . Wij moeten het hier doen met helaas heel veel regen ... Groetjes Marlies en Franc

  • 05 November 2013 - 15:05

    Ellen Singendonk:

    Hoi Claudia,
    Leuk om je belevenissen te lezen en horen hoe het je vergaat in Brazilie. Wat een lange ries ... 35 uur! Maar het is aan je verslagvte lezen iedere minuut meer dan waard geweest. Veel plezier en succes in je stage. We keep in touch! Gr Ellen

  • 06 November 2013 - 22:01

    Oma Blommestein. :

    Dag lieverthiemr een berichtje van oma
    Ik hoop dat je het net zo naar je zin zal krijgen zo als je nu laat weten
    Hoe je daar ontvangen ben
    Zo als ik las heb je al een vriendinnetje daargoed hoor
    Je gaat ook in het ziekenhuis werken ik ben trots op je
    dat je dat alle maal doet ik wens je nog heel veel plezierdaar
    Ikzal voor je duimen dat alles gaat zo je zou willen
    Cloudia heel veel liefs toe gewenst en ik leest je meels
    van je reisverslagwel dan hoor je weer wat van mij
    Heel veel liefs Oma xxxxxx

  • 07 November 2013 - 09:23

    Mam:

    Ha meis, het blijft toch raar om kleine berichtjes te krijgen in de gezinsapp terwijl je zo ver weg bent...gelukkig klinkt het allemaal nog positief en heb je jouw draai al een beetje gevonden daar.
    Het zal wel een enorme eyeopener zijn dat het er daar in het ziekenhuis toch heel anders aan toe gaat dan bij ons. We zijn blij dat je zo gastvrij ontvangen bent en hopen dat je tijdens deze stage heel veel kunt zien, leren en ' meebeleven'. Het zal vast niet allemaal makkelijk zijn wat je tegenkomt...
    Vorige week om deze tijd hebben we je weggebracht naar Schiphol...wij kunnen vast een weekje afstrepen...:) xxx
    We wachten met smart op de volgende blog.....liefs mam.

  • 12 November 2013 - 00:14

    Claudia Van Woerkom:

    Bedanjt voor alle lieve reacties! Heel leuk om te lezen allemaal :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Reisverslag van mijn reis naar Zuid-Amerika. Ik zal 1 maand stage lopen in Braganca Paulista op de kinderafdeling en vervolgens 3,5 maand lang de rest van het continent verkennen!

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 5660

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Maart 2014

Op avontuur door Zuid-Amerika

Landen bezocht: