weekje stage en sao paulo! - Reisverslag uit Bragança Paulista, Brazilië van Claudia Woerkom - WaarBenJij.nu weekje stage en sao paulo! - Reisverslag uit Bragança Paulista, Brazilië van Claudia Woerkom - WaarBenJij.nu

weekje stage en sao paulo!

Blijf op de hoogte en volg Claudia

11 November 2013 | Brazilië, Bragança Paulista

Hoi lieve mensen thuis!

Na een behoorlijk druk weekje nu ook weer wat tijd om jullie om te hoogte te houden van mijn belevenissen. Vorige week ben ik begonnen aan mijn stage op de kinderafdeling hier. Ondanks dat het een universiteitsziekenhuis is, is het toch een redelijk klein en arm ziekenhuis in vergelijking met wat ik in nederland gewend ben. Ik moet bekennen dat ik toch redelijk verbaasd was toen ik er achterkwam dat eigenlijk alles nog op papier wordt gedaan, dat alle patientendossier gewoon op een tafel liggen in de gang, wat overigens ook de plek is waar alle patienten besproken worden, en dat er heel anders met patientenprivacy wordt omgegaan dan in nederland. Ook de werktijden verschillen nogal, eigenlijk ben ik altijd als eerste aanwezig van de co's om 8u en om half twaalf hebben we welgeteld minstens 2.5u lunchpauze waarnaar we tot max half 5 aanwezig zijn maar veel vaker eerder klaar zijn :-p. Nou vind ik dat niet heel vervelend want ik heb ook elke dag een sociaal programma georganiseerd door de brazilianen hier! Het contact tussen de professoren en studenten is hier heel goed en persoonlijk doordat er maar kleine groepen zijn. Helaas spreekt ook hier haast niemand engels, inclusief mijn supervisor,behalve de co-assistenten. Maar gelukkig zijn de drie co's met wie ik meeloop heel leuk en vertalen ze heel veel voor me! Ik leer ook steeds meer portugees dus ik krijg nog behoorlijk wat mee en leer sowieso heel veel van de ziektebeelden en het lichamelijk onderzoek Omdat ik weinig klinische ervaring heb vind ik het al heel interresant om naar alle longetjes te luisteren en dan op de x-ray precies bevestigd te zien wat je dacht te horen. Ze vonden dat ik wel al genoeg kennis had om mijn eigen patienten te mogen onderzoeken maar dat leek me toch niet heel ideaal met mijn gebrek aan portugees ;). Deze week ga ik naar de babies en hopelijk kan ik ook nog een bevalling meemaken!

Verder heb ikdus een heel druk en leuk sociaal programma! Ik heb al ontzettend veel mensen ontmoet en iedereen is heel enthousiast om mij de beste dingen die Brazilie kent uit te laten proberen. Donderdag ben ik naar een club geweest hier in braganca. Meteen een cultuurshock want letterlijk alle meisjes lopen hier op hakken zo hoog dat ik ze al uitgetrokken zou hebben voor ik die club uberhaupt binnen kom, gelukkig hebben ze de caiprinha's uitgevonden om hun pijn te verzachten :p. Ook moest ik me identificeren en mijn duimafdruk afgeven en werd er meteen een drankrekening geopend. Pas als die betaald heb en je je duim scant krijg je letterlijk groen licht om weg te gaan. Best een ingenieuze manier om een arme student van zijn stufi af te helpen...

Dit weekend heb ik Sao Paulo ontdekt. Vrijdagavond kwam ik aan in mijn hostel en ik ontmoette meteen een gezellig meisje uit Chili met wie ik nog even naar de hostelbar ben geweest ( was ten slotte maar tien stappen verwijderd van mijn bed:-) ). Ik zat in een wijk met heel veel restaurantjes, barretjes en live braziliaanse muziek. Echt een fantastische buurtom de echte sambaclubs te leren kennen en de braziliaanse sfeer te proeven. De volgende dag ben ik 's ochtends zelf sao paulo gaan verkennen waar ik spontaan een tour aangeboden kreeg door een hele enthousiaste vrouw, die dat meisje met het buitenlandse uiterlijk graag wat meer wilde vertellen over haar stad! Na een prachtig uitzicht vanaf de oudste wolkenkrabber en heel wat kilometers sightseeing ging ik terug naarmijn hostel om te gaan lunchen met een aantal kamergenootjes. 's avonds gingen we met een groep weer de buurt verkennen en heb ik een dappere poging ondernomen de samba te leren (wordt hopelijk nog vervolgd in rio). Sao paulo is echt een gigantische stad met ontelbaar veel wolkenkrabbers, verkeer en jammergenoeg ook heel wat armoede. Het is zeker niet een van de mooiste steden die ik bezocht heb maar de vriendelijke mensen en de fantastische sfeer in vila madalena compenseren dat ruimschoots:-).

Liefs en tot snel!

Ps foto's ga ik na mijn tripje naar rio uploaden, diegenen die niet kunnen wachten kunnen me altijd appen ;)!

  • 12 November 2013 - 07:13

    Pa[:

    leuk verhaal Claudia: ik weet dat er door velen naar uitgekeken wordt. Wij horen en zien al het nodige via app en skype, maar ik lees nu ook weer nieuwe zaken. Mooi die spontane ontmoetingen en rondleidingen. Goed dat je vers water hebt gehaald. We willen geen parasieten. Gaar Rio lukken? Meer te zien dan SP, maar ook niet overal veilig. Take care, kus pao

  • 12 November 2013 - 07:17

    Marlies En Franc:

    Hi Claudia,

    Wat een leuke belevenissen al in de korte tijd dat je er bent. Klinkt allemaal goed en lees het verhaal met veel plezier. Mocht je ook nog naar Rio de Janeiro gaan , wees uiteraard iets meer op je hoede daar.
    Vooral de "gratis" gidsen kunnen nog wel eens andere bedoelingen hebben en je bent alleen en meer kwetsbaar. Het blijft Zuid-Amerika. Maar kijk nu al uit naar je foto's.
    Verder heel veel plezier en geniet van de Corcovado, die wij alleen maar heel kort vanwege de mist hebben gezien. Is super daar !!!

  • 12 November 2013 - 11:09

    Oma. Blommestein :

    Hallo Claudia.
    leuk dat je weer wat van je laat horen
    Ik hoorde van mamma dat je al aardig rood was geworden
    Dat kan bij ons alleen onder de zonnebank
    Ik hoop dat wat je dacht te leren daar uitkomt
    Maarhet gaat daar wel alle maal anders dan je zelf dacht geloof ik
    Geniet verders nog heelveel daar en wel voorzichtig doen
    Maar dat doe je wel zo ben je
    Heel veel liefs van mij en tot de volgende mail
    Groetjes. Oma. Bl.

  • 17 November 2013 - 08:01

    Oma. Blommestein :

    Hoi. Claudia
    Ik wil je even laten weten dat de Sint ook bij ons is aangekomen
    Ik. begrijp uit je schrijven dat je het naar je zin heb
    Dat doet ons goed en voor al je vader en moeder
    Ik ga. van de week een dagje met mijn dochters uit
    Daar verheug. Ik me op ben net een klein kind
    Heb je je letter al op of wacht je tot 5. December
    Ik raad dat ie op is maar het is daar ook warm toch.
    Claudia stekte daar en ik mail je weer Daaaaag
    Groetjes. Oma. Bl.

  • 21 November 2013 - 21:14

    Oma. Blommestein :

    Hoi. Claudia
    Hier een berichtje van mij
    Ik kan even niet over weg met de Ipad.
    Van daar dat ik het zo maar doet
    Ikhoorde van mamma dat je even niet goet in je vel zit
    Maar je doe maar de opdracht van pappa en mamma dan ben je weer gauw de oude
    Ik ga eerst goed kijken hoe ik moet skaipen
    Dan hoor je mij wel het beste entot horens
    Groetjes
    Oma Blxxxxxxxx

Tags: Sao Paulo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Reisverslag van mijn reis naar Zuid-Amerika. Ik zal 1 maand stage lopen in Braganca Paulista op de kinderafdeling en vervolgens 3,5 maand lang de rest van het continent verkennen!

Actief sinds 28 Okt. 2013
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 5658

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 14 Maart 2014

Op avontuur door Zuid-Amerika

Landen bezocht: